Scroll Top

האם השמנה היא מחלה?

%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%94%d7%a9%d7%9e%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%90-%d7%9e%d7%97%d7%9c%d7%94

בשנת 1987 הגדיר ארגון הבריאות העולמי את ההשמנה שמגפה.
ההכרה נתנה את האור הירוק להשקעות ומחקר חסר תקדים בנושא ההשמנה כדי לתת מענה לתופעה שרק הולכת ומחמירה.

אל אף מגוון הרחב של היצע הפתרונות לבעיית ההשמנה, בהתאם לנתונים שפרסם ארגון הבריאות העולמי בשנת 2021 מגפת ההשמנה רק הולכת ומתרחבת, אחוז ההשמנה שילש את עצמו משנת 1975 ובמיוחד אנו רואים עלייה חדה בקרב אוכלוסיית הילדים בעולם.

בשנת 1997, ארגון הבריאות העולמי (WHO) הגדיר את תופעת ההשמנה כאחת מבעיות בריאות הציבור הגדולות ביותר. בשנת 2022, 2.5 מיליארד (43%) מבוגרים (מגיל 18 ומעלה) סובלים מעודף משקל. ומתוך 2.5 מיליארד המבוגרים, 890 מיליון (16%) סובלים מהשמנת יתר. כ-400 מיליון ילדים ובני נוער (5 עד 19) סובלים מעודף משקל.

לדעתי המקצועית, הסיבה היא שלא תוקפים את הנושא מהכיוון הנכון, כמו שנאמר על ידי אלברט איינשטיין

 

“אי שפיות היא לעשות את אותו הדבר שוב ושוב, ולצפות לתוצאות שונות.”

 

הרפואה המודרנית ותעשיית הפארמה מנסות לתת פתרון לתוצאה ולא למקור הבעיה.
רוב הפתרונות מנסות לתת מענה לנושא ההשמנה, קרי לאפשר למטופל לרדת במשקל ולא לתת פתרון למקור הבעיה שהביאה את המטופל להשמנה.
 

וכאן נשאלת השאלה מדוע?
כיצד יכול להיות שהמודעות, המיקוד וההשקעות חסרות התקדים בנושא בריאות, אורח חיים בריא, ובד בבד אוכלוסיית העולם נהיית יותר שמנה?

זה כמו שאדם שיש לו כאבי שיניים ייקח כדור נגד כאבים ולא באמת יטפל בשיניים שלו.
האם הבעיה תיעלם? בדיוק להיפך, זה רק עניין של זמן שהכאבים יחזרו והבעיה אף תחמיר.

כך גם לנושא ההשמנה!
כולנו נולדנו לתוך מציאות קיימת – מקום, הורים, משפחה, בתי ספר, חברים, הסביבה שבה אנו גדלים, צבא ואפילו עבודה. אם פעם הגירויים היו מגיעים אלינו מהסביבה הקרובה, בשנים האחרונות העולם הדיגיטלי שינה לחלוטין את חוקי המשחק. בכל פינה ובכל אמצעי תקשורת מציפים אותנו במידע שמטרתו להשפיע על התודעה וקבלת ההחלטות שלנו, וזה לא פוסח בכל הקשור לאוכל… תוכניות ריאליטי, ופרסומות.

זה משפיע על ההחלטות שלנו בחיים וגם מה להניח בצלחת. זה כמובן משפיע גם על המעגל הקרוב אלינו – בני ובנות זוג, ילדים, אחים ואחיות ומעגל החברים.

 

צריך להבין שההשמנה היא לא מחלה אלה בעיה התנהגותית הרגישה מאוד לתנאים סביבתיים.
מדובר בהתמכרות של ממש, וכמו שאלכוהוליסטים לא יכולים “פשוט להפסיק לשתות” ומעשנים לא יכולים “פשוט להפסיק לעשן”, אנשים עם ההתמכרות הזאת לא יכולים “פשוט להפסיק לאכול”. זה לא כל כך קל כמו שזה נשמע.

אנו חיים בסביבה ובתקופה ש”מעודדת השמנה”. תעשיות המזון משקיעות הון עתק בפלטפורמות שיווק שמטרתם יצירת שינוי בתודעה שלנו, ניתוב התודעה בלהחדיר לנו מסרים לראש. החברות האלה משקיעות תשומת לב רבה בכלים שישפיעו במיוחד על דור ההמשך, הילדים שלנו, מעין השקעה לטווח ארוך. נוסיף לכך את אורח החיים המודרני של ימינו, מה שנקרא “יותר מדי טוב מהכול”, שבו הכול נגיש. יותר עבודת משרד ופחות תנועה, פחות פעילות ספורטיבית, יותר מזון מהיר ותעשייתי ופחות השקעה בהכנת אוכל ביתי.

הטכנולוגיה אופפת אותנו בכל פינה ומפעילה עלינו כלי שיווק ומערכות בינה חכמות שעושים את עבודתם בצורה יעילה ביותר ומובילים אותנו לצרוך מזונות מסוגים פחות איכותיים. את התוצאה אנחנו יכולים לראות בשטח – לא מפתיע שלרובנו קשה לבצע את השינויים הנדרשים בחיינו והדבר נראה לנו כמשימה כמעט בלתי אפשרית לביצוע.

אין זה חדש שתזונה נכונה, פעילות גופנית ושינה הם ערובה לבריאות ואריכות חיים, יחד עם זאת, ללא מתן תשומת לב להיבטים הנפשיים, היכולת לבצע את השינוי יכול להיות מורכב וקשה למימוש.

האתגר הגדול לאחר ירידה במשקל ולא משנה באילו אמצעים המטרה הושגה, זה לדעת איך לשמור נכון על יציבות ובריאות לאורך זמן, לדעת איך מעלים את הביטחון העצמי ואת יכולת המסוגלות, לדעת איך להקשיב לגוף ולהבין אותו, לדעת איך להיגמל מהרגלים מזיקים ומהתמכרויות, לדעת איך להתגבר על פחדים שמרחיקים מלהצליח בתהליך ולדעת איך לזהות נקודות חוזקה ולעבוד איתן כדי לשנות דפוסים מגבילים בהווה.

המחויבות ולקיחת אחריות על הבריאות וההתנהלות ביומיום הם המפתח להצלחה, ומתן תשומת לב להיבטים הנפשיים היא קריטית!
ללא התייחסות ומתן תשומת לב להיבטים הנפשיים, לרוב נכשלים וחוזרים לנקודת ההתחלה.

 

מצב תודעתי חיובי (Positive MINDSET) ידוע כגורם משפיע חיובי שיכול לסייע בהסתגלות לאורח חיים החדש ושמירה ארוכת טווח על המשקל.

 

5 שלבים שיעזרו בתהליך השינוי:

1. 😇 פתיחות מחשבתית.
2. ⚖ איזונים בחיים.
3. 😴 שינה.
4. 🥗 תזונה.
5. 🏃 פעילות גופנית.

 

1. 😇 תשמרו על פתיחות מחשבתית: אתם במקום חדש במסלול החיים שלכם לאחר שעברתם את הניתוח לקיצור קיבה, מבלי להתחשב במי שהייתם ומה עברתם בחייכם עד לנקודה זו. אתם חייבים לרצות להשתפר, אתם חייבים לקחת שליטה ואחריות על עצמכם. תתחילו לתרגל וליישם חשיבה חיובית בחיים. תרגול של חשיבה חיובית מתייחס לשמירה על גישה חיובית לחיים ולסובב אתכם. זה כולל בחירה להתמקד במחשבות, אמונות ונקודות מבט בונות כדי לקדם אופטימיות, חוסן וצמיחה אישי.
על ידי עיסוק בתכונות אלו על בסיס קבוע, אנשים שואפים למסד מחדש דפוסי חשיבה חיובים, להפחית אמונות שמגבילות את עצמם, ולגשת לאתגרים עם חשיבה יזומה ואחראית. המטרה היא להעלים מתח, להוריד חרדות, לשפר את הרווחת הבריאות, המוטיבציה, ההערכה העצמית ושביעות הרצון הכללית מהחיים.

2. ⚖ איזונים בחיים: שמירה על איזון בין בריאות נפשית ופיזית חיונית לחיים מספקים ובריאים. היו סבלניים כלפי עצמכם, העניקו לעצמכם נקודות זכות ותתגמלו את עצמכם על הצלחה ולו הקטנה ביותר.
אל תגיבו בצורה מופרזת לרגשות שלכם או לחוסר ההבנה בתהליך. במקום להילחם בהם, הטו להם זמן ואוזן קשבת, תלמדו להכיר את “האני” הפנימי שלכם. חשוב לקחת הפסקות מהעבודה ומהטכנולוגיה מידי פעם כדי לאפשר למוח לנוח ולהיטען מחדש. צאו לטיול או עסקו בתחביב שיכול להסיח את דעתכם. בנוסף התחברו לאחרים, שמרו ושפרו את הפעילויות החברתיות שלכם. פנו זמן להתחבר עם המשפחה, בעל/אישה, חברים, או קבוצת תמיכה. מערכת תמיכה חברתית חזקה היא דרך מצוינת לחזק את הבריאות הנפשית!

3. 😴 שינה: שינה עוזרת לגוף ולנפש שלנו להתחדש ולתקן את עצמה. תהליכי החלמה של הגוף ועבוד המידע מתבצע בזמן השינה. חשוב לישון לפחות 6 עד 8 שעות בלילה.

4. 🥗 תזונה: איכות המזון ומרווחי הזמן הם חשובים ביותר. 5-6 ארוחות קטנות עוזרות לשלוט ברמות הסוכר בגוף ולשליטה על מנגנון הרעב וחילוף החומרים. יש לשים לב לכמות צריכת המים שאתם שותים, השתדלו לשתות כוס מים אחת בכל שעה. זה קריטי לצרוך כמות קטנה של מזון, אך מצד שני להגביר את איכות המזון, ולוודא שהמזון עשיר ברכיבי מאקרו/מיקרו נוטריאנטים.

5. 🏃 פעילות גופנית: פעילות גופנית טובה לא רק לגוף שלנו, אלא היא גם טובה למוח שלנו. זה יעיל בהפחתת מתח וחרדה. שילוב פעילות גופנית שגרתית יומית באופן קבוע יכולה לשפר את מצב הרוח שלנו ולעזור לנו להירגע.
עסקו בפעילות גופנית קבועה ומתונה, כל סוג של פעילות שאתם מרגישים איתה טוב ולא משנה העצימות והזמן, כי כל פעילות שתעסקו היא 100% יותר מאשר לא לעשות דבר!
*חשוב שתשלבו פעילויות גופנית מגוונת המשלבת פעילות כמו גמישות ושיווי משקל, אימוני כח לחיזוק השרירים (אנאירובי), ואימונים לשיפור סיבולת לב-ריאה (אירובי).

 

לסיכום:
בעזרת ייעוץ והכוונה של אנשי מקצוע בתחום המנטלי/נפשי, ועל ידי מתן עדיפות לבריאות הנפשית והגופנית כאחד, כל אחד יכול להגיע לרווחת בריאות ולהנות מהטוב שבשתי העולמות.

 

**************************

#בריאות #עודףמשקל #השמנה #אימוןאישי #ניתוחקיצורקיבה #קיצורקיבה #ירידהבמשקל #שינוי #אורחחייםבריא #מוטיבציה #שינוילחיים

#BariLifestyle #OLfitness #barimindfit

#Bariatricsurgery #Weightlosssurgery

#Gastricbypass #Gastricsleeve #Obesitytreatment #Weightlossmanagement

#Healthandwellness #Weightmanagementprogram

#Obesityprevention

#Bariatricsupportgroup #obesityawareness #weightlosscommunity #healthyweightloss #healthylifestyle #fitnessmotivation #weightlossmotivation

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע אינו מתייחס למוצר או טיפול, הוא אינו התוויתי, ולא מהווה המלצה רפואית, ולא מיועד להנחות את הקוראים או לשמש כהמלצה, הוראה או עצה לקורא, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי.

 

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.
×

ברוכים הבאים לעופר ואתי לקסמן - האקדמיה לבריאות

× דברו איתנו...