Scroll Top

מה צופן העתיד בכל הקשור לתרופות חדשות לטיפול בהשמנה

%d7%9e%d7%94-%d7%a6%d7%95%d7%a4%d7%9f-%d7%94%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93-%d7%91%d7%9b%d7%9c-%d7%94%d7%a7%d7%a9%d7%95%d7%a8-%d7%9c%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%a4%d7%95%d7%aa-%d7%97%d7%93%d7%a9%d7%95%d7%aa-%d7%9c

בתחילת פברואר 2024 פורסם מאמר מעניין שסוקר את העתיד לבוא בכל הקשור לתרופות חדשות לטיפול בהשמנה.

השמנת יתר היא מחלה כרונית המאופיינת בעודף שומן הפוגע בבריאות. כיום כ-650 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מהשמנת יתר. זה מגביר את הסיכון לסיבוכים מטבוליים מרובים, כולל סוכרת מסוג 2, מחלת כבד הקשורה לתפקוד מטבולי הידוע בעבר כמחלת כבד שומני לא אלכוהולי, מחלות לב וכלי דם, כמו גם סיבוכים רבים כמו דלקת מפרקים, ודום נשימה בשינה.

ישראל נמנית עם המדינות המפותחות שבהן שיעור השמנת יתר הוא גבוה (קרי, משקל יתר של 30 קילו מעל הממוצע). 29% מהנשים ו-26% מהגברים במדינה סובלים מהשמנת יתר. ישראל מדורגת במקום הרביעי בשיעור ההשמנה בקרב מדינות המערב. 64% מהמבוגרים בארץ נמצאים בעודף משקל וכך גם 35% מהילדים והמתבגרים בגילאים 5–19. העלייה בהשמנה בקרב ילדים בישראל במהלך השנים מציגה מגמה מדאיגה מאוד: בשנת 1970 רק 5% מקרב הילדים סבלו מהשמנת יתר, בשנת 2000 היה מדובר ב-15%, בשנת 2013 היו 30% שסבלו מהשמנת יתר, וב-2018 – 35%. הקפיצה המשמעותית במשקל מתרחשת בקרב ילדים בכיתות ד’–ה’, שכבת גיל שבה אחוז ההשמנה החריגה בקרב הילדים מגיע ל-30.7% מסך הילדים בשכבת גיל זו.

קיימים גורמים רבים המובילים להשמנת יתר, כמו השפעות סביבתיות, תרופות, שינויים ותפקוד של המערכת העצבית וההורמונלית בגוף, המצב הפיזי של הפרט וכמובן היבטים תורשתיים.

השמנת־יתר חולנית קשורה ליותר מ-2.5 מיליון מקרי תמותה בשנה בעולם.

ניהול אורח חיים (כולל תזונה, פעילות גופנית ושינויים התנהגותיים) הן אבן היסוד של ניהול השמנת יתר עם יתרונות מגוונים, אך אפילו ההתערבויות האינטנסיביות ביותר באורח החיים מביאות לירידה של עד 10% ממוצעת במשקל ושמירה על המשקל נותרה אתגר, שכן 80% מאלה שכן הצליחו לרדת במשקל צפויים לעלות חזרה במשקל במהלך 5 השנים הבאות.

גם אצל אלו שעברו את הניתוח לקיצור קיבה בישראל מעל 60% חוזרים למשקל הגוף טרום הניתוח בממוצע של 4 שנים, למרות שבניתוח לקיצור קיבה מטופלים מצליחים לרדת משמעותית במשקל גופם שנע בממוצע של 48%-75% ומצליחים לשפר משמעותית את מדדי הבריאות.

קיימות סיבות רבות לעלייה במשקל יחד עם זאת מניסיון אישי, מחקרי וטיפולי המניע העיקרי טמון עמוק עמוק בקוד הגנטי שלנו (מנטלי + פיזיולוגי). 

כאשר בוחנים את הדוח מבינים שהמפתח לירידה במשקל והשמירה על המשקל קשורה באופן ישיר לדרך שבה מערכת האנדוקרינית בגוף מתפקדת – מערכת האנדוקרינית הינה מערכת מורכבת שבלעדיה גוף האדם לא היה מסוגל להתקיים. 

המערכת האנדוקרינית היא אוסף של בלוטות שמייצרות ומפרישות הורמונים שונים אל מחזור הדם. תפקידה של המערכת לשלוט בתהליכי זירוז, ויסות, גדילה וחילוף חומרים שמתקיימים באיברי הגוף השונים, מערכת זו עובדת בקשר ישיר עם מערכת העצבים והמוח.

בפיתוחים כיום לטיפול בהשמנה באמצעות תרופות, חברות התרופות מנסות להשפיע על מנגנון ויסות הורמונים מסוימים שלטענתם יכולים להשפיע בגדול על קצב חילוף החומרים.

לדעתי האישית, הטיפול התרופתי יכול להיות מועיל מבחינה קלינית על הפרט להתנעת התהליך, אך בטוח שהוא לא הפתרון היחיד בטווח הארוך למטופל, ואולי אפילו מסוכן אם הוא נעשה ללא פיקוח רפואי צמוד.

ההורמונים פועלים בכמויות זעירות ביותר בגלל שיכולת ההשפעה שלהם היא חזקה מאוד. כל תוספת קטנה שלא בכמות הנכונה או הפרשת כמות הורמון שלא בזמן או במקום הנכון עלולה להזיק ולעיתים באופן הרסני, ומאידך, כל חסר קטן בכמות אינו מאפשר להורמון להשפיע כנדרש.

לשם כך בגוף יש כמה מנגנוני בטיחות המפקחים על הפרשות ההורמונים, התיזמון והכמויות.

קיימות שתי מערכות איזון הפועלות במערכת האנדוקרינית, מערכות שעובדות בסינרגיה מדהימה שדואגות שתופרש לדם כמות מדויקת של ההורמון. בנוסף כמנגנון בטיחות לוויסות ופיקוח כמויות ההורמונים קיימים אנזימים בדם ובכבד המזהים כמויות עודפות של הורמונים, ומפרקים את העודפים במהירות. גם מערכת העצבים לוקחת חלק חשוב במנגנון ההגנה כאשר מערכת העצבים מווסתת פעולתן של בלוטות אחדות מהמערכת האנדוקרינית, על ידי שיגור אותות עצביים המורים לבלוטה כיצד לתפקד.

אני כבר מניח שאתם מבינים שהתרופות משפיעות ברמה הכימית על תפקוד הגוף וזאת הסיבה לדעתי שלא ימצא הפתרון  האופטימלי להשמנה שמסתמך על פקטורים ביולוגים בלבד, כי כל אחד מאיתנו הוא ייחודי.

הדרך היחידה לפתרון טמונה בקודים ההתנהגותיים, ביכולת הבנת המציאות ודרך הפעולה של הפרט.
שמירה על משקל לאחר הניתוח הוא תהליך מורכב הדורש מאמצים פיזיולוגים ונפשיים כאחד.

ללא מתן תשומת לב להיבטים ההתנהגותיים, נפשיים ואישיותיים של הפרט בתוך תהליך הירידה במשקל, הסיכוי לשמר את התוצאות לשנים רבות קלוש מאוד.

****************

#בריאות #עודףמשקל #השמנה #אימוןאישי #ניתוחקיצורקיבה #קיצורקיבה #ירידהבמשקל #שינוי #אורחחייםבריא #מוטיבציה #שינוילחיים

#BariLifestyle #OLfitness #barimindfit

#Bariatricsurgery #Weightlosssurgery

#Gastricbypass #Gastricsleeve #Obesitytreatment #Weightlossmanagement

#Healthandwellness #Weightmanagementprogram

#Obesityprevention

#Bariatricsupportgroup #obesityawareness #weightlosscommunity #healthyweightloss #healthylifestyle #fitnessmotivation #weightlossmotivation

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע אינו מתייחס למוצר או טיפול, הוא אינו התוויתי, ולא מהווה המלצה רפואית, ולא מיועד להנחות את הקוראים או לשמש כהמלצה, הוראה או עצה לקורא, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.
×

ברוכים הבאים לעופר ואתי לקסמן - האקדמיה לבריאות

× דברו איתנו...